dinsdag 24 december 2013

Week 52: Kerstgroet


Het meest unieke grammofoonplaatje in mijn kast is een gesproken kerstgroet van twee zussen, bestemd voor hun broer in Nieuw-Guinea. We schrijven ongeveer 1956 wanneer de militaire vlieger Hans van der Kop gelegerd is op de marinekazerne Hollandia. Vanuit Nederland, vermoedelijk Den Haag, spreken de twee zussen een tekst in die vervolgens als grammofoonplaatje naar Nieuw-Guinea wordt verstuurd. Het plaatje is wat door sommige mensen een ‘one-of-one-record’ wordt genoemd. Het was ooit mogelijk om, net als bij een pasfotohokje op het station, zelf een tekst in te spreken waarna er een grammofoonplaat van werd gemaakt die je dus kon opsturen.

Ik ga er van uit dat het plaatje door van der Kop ontvangen en beluisterd is. Na vele jaren en diverse omzwervingen is het uiteindelijk via een tweedehands platenhandelaar bij mij terrecht gekomen en ik vond het wel een mooie manier om u ook fijne feestdagen toe te wensen. Ik heb een poging gedaan om de gesproken tekst hieronder voor u uit te schrijven...
"Groet nummero 327. Die wordt dan gestuurd naar de luitenant vlieger 1, H.J. van der Kop, verblijf houdende marinekazerne Hollandia, Nieuw-Guinea. Hier komen uw beide zusters."

"Mam, Dré en ik wensen je een vrolijk kerstfeest. Al ben je dan ver weg, vanzelf ben je bij ons hoor. Nu nog een jaar Hans, dan ben je weer terug, zijn we allemaal weer in het land en zijn we present bij jouw aankomst, reken daar op. Curio hoor, liefs, An, Dré, Hans en Huib."

"Namens Jan, alle kinderen, Jopie en ? een vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar toegewenst. We zullen zeker een drankje op je drinken als we een volle fles kunnen vinden. Het autootje rijdt prima en we poetsen het elke zondag. Mams zit nu in Voorburg, voor twee weken, vandaar dat je haar stem niet hoort. Dag hoor, tot volgend jaar. Ik verheug me op de volgende mexicaanse dans. Liefs, Roos en Jan."

Vrolijk Kerstfeest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten