maandag 1 juli 2013

Week 27: Honderdste Tour de France


De komende weken staan natuurlijk helemaal in het teken van de 100ste editie van de Tour de France. De Ronde van Frankrijk is zaterdag van start gegaan op het Franse eiland Corsica en eindigt zondag 21 juli in Parijs. Corsica is de enige regio van Frankrijk in Europa, die in de afgelopen 100 edities van de Tour nog nooit door de wielerwedstrijd is aangedaan. Er nemen drie Nederlandse ploegen en in totaal zeventien Nederlandse renners deel. 

In mijn platenkast staat een aantal LP's en singles met als thema 'wielrennen'. De meesten daarvan zijn niet bijster interessant, tenzij u graag naar oude radioverslagen of Hollandse Hits luistert. Het grammofoonplaatje dat ik hier laat horen is muzikaal gezien weliswaar ook een drama maar door de geweldige tekst en de zang van onder ander Gerrie Knetemann kan dit singletje wat mij betreft niet meer stuk. De Ploeg van Post heeft er in 1981 zelfs de tipparade mee gehaald. Mijn kast staat vol met liedjes over of dóór sporters. Ik vraag me wel eens af of dat tegenwoordig nog steeds voorkomt, zingende atleten? Ooit een Top 40 hit gehoord van Arjen Robben, een ode aan Ranomi Kromowidjojo of een zingende Epke Zonderland? Misschien zijn ze er wel maar wil ik ze gewoon niet horen. Uit zelfbescherming!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten