donderdag 6 juni 2013

Week 23: Herkomst wijnmaken Frankrijk ontdekt

 
Het oudst bekende bewijs voor de herkomst van wijnbouw in Frankrijk is ontdekt in het antieke havenstadje Lattara in Zuid-Frankrijk. De hypothese dat wijn het oude Frankrijk binnenkwam via import vanuit Etruria, gelegen in centraal Italië, lijkt te kloppen. Wijnbouw komt van oorsprong uit het nabije oosten. De chemische sporen en archeologische data vertellen het verhaal van wijnbouw tot zo'n 9000 jaar terug. De sporen beginnen in het Turkse Taurus-gebergte, de Kaukasus en het Zagrosgebergte in Iran. Van daaruit verspreidde wijn zich.

Toen ik dit las moest ik meteen denken aan het grammofoonplaatje 'Wèg wezen van wijn...' dat waarschijnlijk in de jaren '70 van de vorige eeuw werd weggegeven aan klanten van 'uw slijter-vakman'. Uit het verhaaltje op de plaat blijkt dat het een serie flexi-singletjes is met op ieder plaatje een ander wijn-thema. Ik heb alleen het derde plaatje in mijn kast staan maar na beluistering kan ik niet wachten om de rest ook te horen! Ik ben overtuigd en ook ík wil wèg wezen van wijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten