donderdag 12 september 2013

Week 37: Jongeren gevoelig voor muziek uit tijd ouders


Jongeren zijn bijzonder gevoelig voor muziek uit de tijd waarin hun ouders jong waren. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie. Twintigers ervaren opvallend veel positieve emoties als ze luisteren naar muziek uit de jaren tachtig, de tijd dat hun ouders net volwassen waren. Zelfs nummers uit jaren zestig – de tijd waarin hun grootouders veel naar muziek luisterden – hebben bovengemiddeld veel emotionele impact op jongeren.

Dat is bijzonder goed nieuws voor mij want mijn platenkast staat vol met muziek uit lang vervlogen tijden. Nu hoef ik me in ieder geval niet meer schuldig te voelen dat ik mijn kinderen een ongelukkige jeugd bezorg omdat ze naar mijn stoffige muziek moeten luisteren. En nu ik er over nadenk besef ik dat de muziek uit de tijd van mijn ouders bij mij ook altijd 'positieve emoties' oproept.

De periode van de jaren 50 tot aan de jaren 80 is zo'n beetje verzameld in een stapel van ongeveer 60 flexisingletjes die ik bewaar in één envelop. Ik heb het over de 'slappe plaatjes' van Reader's Digest die je vroeger in de brievenbus kreeg tussen al het andere reclamedrukwerk. Die singletjes waren bedoeld om mensen lekker te maken voor de aanschaf van verzamelplaten die werden uitgegeven door Reader's Digest. De flexi's hebben titels als: 'Favorieten Express', 'Festival of all time hits', 'Twenty years of popular music' en de goudkleurige 'Popular music's golden hit parade' die u hierboven kunt beluisteren. Deze plaatjes zijn wat mij betreft veel leuker dan die verzamelalbums. Daar staat namelijk alleen muziek op, maar de opgewonden stem van de deejay die alle nummers aan elkaar praat vind je alleen terug bij die promoplaatjes. Niet alle singletjes zijn even opwindend moet ik bekennen. Er zijn er ook waarbij je in slaap wordt gesust door Willem Duys of Pim Jacobs. Maar ook dát kan natuurlijk een 'positieve emotie' zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten